Magdalena Kubecka
Fundacja “Na miejscu”
1 września 2021
Celem projektu Co-designing Inclusive Mobility (CoMobility) jest przeprowadzenie analizy postaw i zachowań mieszkańców Warszawy i okolic, aby poznać przeszkody i możliwości mobilności innej niż z wykorzystaniem prywatnego samochodu. Kluczowym etapem jest wypracowanie rozwiązań, które ułatwią i zachęcą ludzi do komunikacji pieszej, rowerowej lub komunikacją publiczną.
Rozwiązania będą oparte na danych zastanych oraz danych zebranych podczas prac badawczych, a także na wynikach modelowania emisji i ruchu z wykorzystaniem nowoczesnych technik analizy danych, w tym sztucznej inteligencji.
Sednem CoMobility jest proces współtworzenia (ang. co-design) tj. poszukiwanie, testowanie i wprowadzenie rozwiązań w ścisłej współpracy z mieszkańcami, urzędami miasta i przedsiębiorstwami, oraz innymi interesariuszami na każdym etapie prac. Nasz zespół tworzą naukowcy z trzech warszawskich uczelni (Uniwersytet, Politechnika i Szkoła Główna Handlowa), fizycy i antropologowie z Norwegii, a także członkowie warszawskiej organizacji pozarządowej „Na miejscu”, oraz przedstawiciele miasta Lublin. Naszymi warszawskimi doświadczeniami i wynikami badań planujemy dzielić z samorządami i innymi miastami w Polsce, a efekty badania, w tym zintegrowany model transportowo-środowiskowy i opis procesu współtworzenia nowych rozwiązań transportowych, będą ogólnodostępne.
Częścią badawczego projektu jest praca ze szkołami w formule LABORATORIÓW MIEJSKICH, do których zapraszamy klasę Państwa dziecka.
Laboratoria Miejskie to cykl działań edukacyjnych i badawczych związanych z tematyką mobilności i transportu w mieście, klimatu i ekologii oraz bezpieczeństwa.
Dla uczniów jest to okazja do nauki poprzez zabawę i eksperyment – np. nauka matematyki poprzez liczenie kroków lub mierzenie czasów przejścia od przystanku do szkoły, nauka przyrody poprzez empiryczne sprawdzanie jakości powietrza i natężenia hałasu czy też wcielanie się w rolę młodych urbanistów i planistów podczas warsztatów miejskich. Najaktywniejsze grupy uczniów będą miały szansę na udział w dodatkowych atrakcjach, np. ciekawej wycieczce na terenie Warszawy.
Jest to także krok do zadbania o otoczenie i bezpieczeństwo szkoły. Każda szkoła zostanie wyposażona w czujniki badające jakość powietrza i natężenie hałasu. Zbierane dane będą monitorowane i analizowane przez badaczy norweskich oraz wykorzystywane w projekcie. Długofalowo zależy nam na poprawie jakości powietrza i obniżenia poziomu hałasu w okolicy szkół poprzez wypracowanie zrównoważonych i ekologicznych modeli transportowych.
Jakie konkretnie działania będą prowadzone w Państwa szkole?
Jaki jest harmonogram projektu?
Szkoły zapraszamy do trwającej blisko 2 lata współpracy, w rytmie dostosowanym do kalendarza szkolnego i indywidualnych planów szkoły. Zaczynamy we wrześniu 2021, a kończymy w maju 2023 roku. Nie prowadzimy działań w czasie przerw świątecznych, ferii ani wakacji.
Laboratoria Miejskie, wspólnie z nauczycielami ze szkoły, prowadzi zespół Fundacji Na Miejscu
Marta Trakul – Masłowska: marta.trakul@namiejscu.org
Magdalena Kubecka: magda.kubecka@namiejscu.org
edukatorka: Katarzyna Górkiewicz
Projekt korzysta z dofinansowania otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. Celem projektu jest dostarczenie pakietu narzędzi i metod do współtworzenia zrównoważonej mobilności obszarów zurbanizowanych.